Porsche 991 Turbo S Cab
© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se
Det gäller att behärska känslorna när man rattar en "sportcab" och inte ge utlopp för de enorma känslosvall som smyger på när man släpper tyglarna om de sprudlande 580 hästarna bakom ryggen. Nu om något är man exponerad i det allmänna blickfånget med vinden i håret! Men jag antar att det är en vanesak att inte ha tak över huvudet. Ett stort plus, det ryter till fint när den traditionella Porschemotorn vrålar till under den blå himlen och turbon gör sig påmind när jag tar sats från ljussignalen. "Underbart är kort" som man säger, 3.0 sekunder upp till 100km/h för att vara exakt. Informationen säger att åkturen kan, om så önskas, fortsätta upp till 330km/h, men då gör man nog bäst i att befinna sig i Tyskland om man vill behålla sitt rosa förarbevis. Även om bilens grymma prestanda med finesser som (PDCC) Porsche Dynamic Chassis Control, fyrhjulsdrift och keramiska bromsar skänker ekipaget en oförskämd självsäkerhet att klara de mest påfrestande vägar och trafiksituationer gäller det att hålla tungan rätt i mun för att hålla jämna steg med transportstyrelsens vägmärken. Modellen 991 är indelad i två tillverkningsserier, första år 2011-2016, andra fasen år 2016-2019. Det är under sistnämnda period som denna skönhet har sitt ursprung. Jag gillar denna lite speciella kulör - white metallic. I synnerhet i kontrast till de blänkande 20" fälgarna, gula bromsoken och alla svarta detaljer som lister, insug, med mera. Interiört är det inte mycket att säga, den tyska ingenjörskonsten talar sitt egna språk. Detta exemplar är försedd med utökat läderpaket innehållande bland annat röda sömmar, med mera. Få höra, vad tycker du, är Turbo S en bil i din smak?
Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner. Följ direktlänken till denna Facebook-post och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet relaterat till ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.