VW GTI - En stilikon sedan 1976
© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se
Uppenbarligen är det inte bara katter som har nio liv, konceptet "Golf" har rumsterat på gatorna världen över sedan tidigt 70-tal. Den folkära bilmodellen har i sin varierande mångfald och utföranden attraherat en bred publik redan från introduktionen i maj år 1974. Som relativt bekväm, lättkörd och hyfsat rymlig för storleksklassen, förvärvades Golf av så väl nyexaminerade körkortsinnehavare i sina bästa ungdomsår som pensionerade söndagsförare. År 1976 släpptes de första bilarna i GTI utförande vilket blev startskottet på en era av "busbilar". Med en ettrig 1.6 liters motor blev toppfarten omkring 180km/h vilket för sin tid skapade stora rubriker i media. Sedan dess har GTI utförandet blivit hårdvaluta, särskilt bland de unga då konceptet bjuder på "mycket bil för pengarna" i jämförelse med övriga biltillverkare och konkurrenter i klassen. Men som med allt annat, "mycket vill ha mera", så även GTI har med åren fått se sig besegrad av en starkare syskonskara som exempelvis R32, R-versioner, Club Sport, med flera. Vad som tyvärr sätter käppar i hjulen för många GTI-drömmar, ett slags "moment 22" när det gäller oss yngre bilförare, är kostnadskalkylen för ett bilägande av dessa modeller. Men det verkar ha mindre inverkan på framgångssagan GTI i sin helhet. Den bejublade bilmodellen ångar på som ett skenande tåg. Så sent som nu i oktober presenterades generation åtta - Mk8 Golf. GTI och R-utföranden beräknas offentliggöras under år 2020. Så vi får väl se om legenden lyckas övervinna myten om "kattens nio liv"! Vad tror du?
Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner. Följ direktlänken till denna Facebook-post och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet relaterat till ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.