Mercedes CLK GTR - nr. 10/25

Mercedes CLK GTR - nr. 10/25

© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se

Varför inte fortsätta spinna på samma röda tråd av Mercedes underbara "special-soritment" genom åren. Vad kan platsa bättre än den unika supersportvagnen CLK GTR i detta sammanhang. En legitim gatuversion av den racingbil Mercedes använde under säsongen 1998 - "24 timmars Le Mans" i GT1-klassen. Den extrema tävlingsbilen hämtade bland annat inslag från Porsches suveräna "911 GT1" samt konkurrentekipaget "McLaren F1 GTR" som fabriken lät testa grundligt och använda i olika jämförelser under utvecklingsprocessen. Då GT1 klassen ställdes in år 1999 blev Mercedes tvungna att slutföra sitt åtagande enligt FIA reglementet och släppa de utlovade 25 gaturegistrerade bilarna. Bilarna som redan byggts under slutet av år 1998, inledningen -99, fick behålla mycket av den extrema "racing DNA" som konceptbilarna och tävlingsekipagen bar under skalen. Till skillnad från LM utförandet med V8 behöll gatuversionen den ursprungliga V12 motorn, en kraftkälla sammanställd av Ilmor Enginering uppdaterad från 6.0 liter till 6.9 liter om 775Nm/604hk vid 6.800rpm. En näst intill identisk motor vilken användes vid år 1997 säsongs GT Championship som kördes på banor som Hockenheimring, Nürburgring, A1-Ring, Suzuka, Doningen, Sebring, Laguna Seca, med flera. Med totalt sex vinster och flera goda placeringar lyckades teamet, med sina tre GTR bilar, kamma hem seriens åtråvärda guldpokal. Utöver koncept- och tävlingsbilarna skruvade AMG divisionen samman 20 GTR coupé avsedda för allmänt gatubruk, 6st Roadster varianter, samt 5st Super Sport med den nyare AMG-motorn på 7.3 liter om 655hk. Mercedes CLK GTR fick under en tid benämningen "Världens dyraste produktionsbil" med sin dåvarande prislapp om dryga 1.500.000 US dollar. Idag är de tjusigt numrerade supersportbilarna hårdvaluta bland världens bilsamlare. Vid en snabbsökning på Internet kan man bland annat läsa hur ett av de åtråvärda exemplaren "nr. 09/25" förväntades passera 5 miljoner dollar vid en försäljning genom Sotheby's auktionsverk i Monterey år 2018. Men vem hade sagt NEJ till att pressa sexans växel till det yttersta på Autobahn och se den orangefärgade nålen passera maxgraderingen om 340kh/h. Skämt och sido, jag är oerhört glad över privilegiet att bara fått sitta i förarsätet på en ovanlig dyrgrip som denna! Även om jag inte kan visa bildmaterialet i sin helhet med hänsyn till ägaren bjuder jag på en glimt av den fantastiska supersportbilen!🤟

Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner. Följ direktlänken till denna Facebook-post och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet relaterat till ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.