Låga varvtider
© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se
En behaglig start på en ny, något mörkare årstid, såhär en bit in i november, är en härlig påminnelse om vad den värmande vårsolen så småningom väcker till liv efter en tids dvala i garagen. Antar att det är fler än jag som gillar den snygga designen av 997 GT2. Personligen tycker jag det är en lagom avvägning i utförandet, inte för mycket "space shuttle" med överdimensionerad vinge etc., som exempelvis efterföljaren 991. Dessutom hittade 997 tillbaka till de traditonella "Porsche-framlyktorna" vika i tidigare generation 996 fick en lite säregen utformning. Det är även den modell av GT2 som fick tillräckligt med motoreffekt att kliva över den omtalade "200 mph gränsen", vilket gör att bilen till viss del kan jämföras med övriga sportbilseliten. Kanske inte rent prestigemässigt framför hotell-entren, men definitivt när det gäller låga siffror ute på banan. Med 530 välbalanserade hästkrafter i ett beprövat koncept kunde den legendariska föraren Walter Röhrl ge publiken en uppvisning av rang när han pressade tiden 7.32 runt Nürburgrings tuffa Nordslinga i den då nya Porsche 997 GT2. Modellen salufördes mellan år 2007 - 2012. Det finns dock en "pricken över i" - GT2 RS, vilken tillverkades i en begränsad upplaga om 500 bilar år 2010.
Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner. Följ direktlänken till denna Facebook-post och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet relaterat till ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.