Ett konkurrenskraftigt alternativ
© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se
Tuning i all ära, det är lätt att bli "fartblind" bland alla imponerande specialprojekt branschen spottat ut genom åren. Även om habegäret påminner om en kemisk reaktion mellan Mentos och Coca-Cola drar jag lite i nödbromsen. Idag höjer jag istället blicken västerut långt över horisonten och tittar närmare på Cadillac STS. Jag har förmodligen snuddat vid modellen i korthet under tidigare inlägg, men jag tycker det är en såpass intressant bil att jag gärna breddar kunskaperna ytterligare. Vi kan börja med namnet, STS är en förkortning av "Seville Touring Sedan". Modellen introducerades först i USA år 2004 som en ersättare för biltillverkarens tidigare familjebil Seville. En trotjänare som saluförts i fem modellgenerationer mellan åren 1975 - 2004. Även om Seville i sina olika tappningar sålde flitigt under många år behövde Cadillac ett nytt modernt ansikte att representera tillverkaren inför en krävande marknad med en växande konkurrens i fyradörrars-segmentet. År 2005 öppnade portarna för den europeiska marknaden och STS blev en omedelbar hit bland motorjournalister och branschkritiker vid presentationen under årliga bilmässan i Frankfurt. För ett mer ekonomiskt bilägande blev instegsmodellen en 3,6 liters V6 motor om 257hk. Personligen ser jag inte tjusningen med en glamourös bil av dessa proportioner utan rejäla resurser. På dagens begagnatmarknad skulle jag definitivt rikta blicken mot en välvårdad STS försedd med klassisk amerikansk muskelstyrka under huven. Den pampiga 4,6 liters Northstar motorn på 325hk kapar inte bara 1,2 sekunder från stillastående upp till 100km/h, vridet i V8:n gör även bilkörningen bekvämare och säkrare i förhållande till bilens vikt på nästan två ton. Mellan år 2006 fram till -09 tillverkades även STS-V, en något uppgraderad serie innehållande en supercharged 4.4 liters V8 om 469hk samt förbättrade köregenskaper. År 2008 uppdaterades STS exteriört med en något modernare framtoning i bland annat front och grill. Jag ska låta vara osagt om dubbla Xenon strålkastare ingick som standard. Interiört är modellen ungefär densamma genom åren, Cadillac bjöd på en omfattande utrustningslista redan från fabrik för att hänga med i den tuffa klassen "mid-size luxury-car". Här finns bland annat "Keyless Access System" med tillhörande startknapp, klimatkontroll med dubbla zoner, färddator, med mera. Dessutom dubbla elmanuvrerade stolar med åtta minnen. En intressant detalj är dom två körprogrammen "Touring" och "Performance" vilka förvandlar ekipaget förvånansvärd effektivt mellan komfort- och sportegenskaper tack vare den då nya tekniken "Magnetic RIde Control". Någon annan än jag som tycker tummen upp för STS?
Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner. Följ direktlänken till denna Facebook-post och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet relaterat till ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.