PHOTOHEADLINES.se

View Original

VW Golf R32

© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se

Härligt med fredagar, tröskeln till en ny händelserik helg. Vad kan då passa bättre än ett par rader om bilmodellen som i folkmun anses vara "den perfekta ungdomsbilen". De senaste inläggen har kretsat kring ett tyngre artilleri, bilar i en helt annan prisklass med betydligt större omkostnader. Därför tycker jag Golf R32 känns helt rätt att lyfta fram i rampljuset nu på vårkanten när många går och funderar över vad man ska ratta denna sommar. Att Golf är en legend på många sätt är det inget snack om, den folkkära bilen har funnits med oss sedan år 1974 och har hunnit med en uppsjö av utföranden och modeller fram till idag. Volkswagen Golf räknas till en av de mest framgångsrika bilar som någonsin bygds och läser man på Internet sägs det att mer än 30 miljoner bilar ska ha lämnat fabriken redan år 2013. Då kan man undra hur den siffran förhåller sig idag första kvartalet år 2019. Dessutom har bilen fått en rad utmärkelser genom åren som bland annat "Året Bil" år 2009 och år 2013. Golfen kan även stoltsera med titeln "Årets Europeiska Bil" år 1992 och år 2013, en bedrift som bara ett fåtal bilar lyckats kamma hem fler än en gång. Bilen blev till och med den första "import bilen" som fick utmärkelsen "Japan Car of the Year" år 2013. Listan av hyllningar och utmärkelsen kan göras lång men samtidigt finns även svarta moln på den annars så klara Golf-himelen. År 2015 ingick också Golf i den härva som drabbade tillverkaren med anklagelser om manipulation beträffande avgasvärden/utsläpp för koncernens dieselmotorer. Men jag ger mig inte in i några fördjupningar i ämnet, att "tänja på siffror och värden" ser ut att vara en "modefluga" i dagsläget, se bara på flera av de välrenommerade storbankerna. Men nog om detta, åter till den bejublade Golfen. Under sitt segertåg av sju generationer uppdelade på årtalen: "MK1" 74-83, "MK2" 83-91, "MK3" 91-97, "MK4" 97-03, "MK5" 03-08, "MK6" 08-12, "MK7" 12-idag, finns givetvis en mångfald av modellutföranden, motorer och specialutgåvor. Däribland dagens kandidat - R32. Efter att ha legat på ritbordet blev modellen verklighet och salufördes år 2003 först i Europa för att känna av marknaden. R32 är den första serietillverkade bilen med DSG låda (dual-clutch) som alternativ och blev snabbt extremt populär, särskilt i Tyskland. Följande år blev modellen tillgänglig också utanför Europa och man skulle enkelt kunna säga att det är vid den tidpunkten startskottet för en ny era av ungdomsdrömmar tog sin start. 3.2 liter, 241hk, fyrhjulsdrift, 0-100 på 6,4 sekunder, 18" OZ fälgar, samt ett sensationellt vackert ljud - vem hade inte legat vaken om nätterna med den specifikationen år 2004. Men nu när åren rullat på och dagens inlägg behandlar "bra begagnatköp för yngre" vill jag nog hävda att en god affär är den efterföljande versionen (MK5) som introducerades i slutet av år 2007. Motoreffekten har minimal skillnad - 250hk, den stora förändringen ligger i karossutförandet, MK5 känns betydligt mer attraktiv och modern. Givetvis levde konceptet vidare efter nästa modellintroduktion MK6, men då som Golf R med en rak fyrcylindrig turbomotor om 270hk. Senaste versionen, MK7 följer samma fotspår - R, nu med en upphottad rad4:a turbo om 300hk. Utan tvekan riktigt fina bilar, men personligen tycker jag det vilar en viss magi över den legendariska VW R32. För ögonblicket finns det ca 15st till salu i vårt avlånga land, kanske du blir en av de lyckliga ägarna denna sommar! Vad tycker du om Golf R32?

Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner. Följ direktlänken till denna Facebook-post och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet relaterat till ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.

See this content in the original post