Subaru WRX STI
© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se
Jag tror många i min ålder länge sneglat och varit fascinerade av den mytomspunna rallylegenden som under sin storhetstid satte respekt i de flesta konkurrenter. När jag nu fick tillfälle att själv sitta bakom ratten och känna på bilens karaktär är upplevelsen i stort sett som förväntat. En riktigt “skön bil att köra”, som verkligen får dig som förare att känna tillit och förtroende. Kanske något udda ordval i sammanhanget, “tillit” talar man oftast om i relationer, samt “förtroende” nämns vanligtvis i debatten om politiker och verksamhetsledare. Men på något sätt, även om det bara handlar om en kort tid i förarsätet, uppstår en typ av relation, och i min mening känns det verkligen rätt att säga “jag har stor tillit för bilen och förtroende för produkten”. Jag har absolut inte en gedigen erfarenhet som förare eller kan hävda jag rattat en mängd olika bilmodeller, men av de bilar jag provkört hittills är detta en av de mest positiva upplevelserna. Givetvis är detta en generell helhetsbedömning baserad på ordinär vardagskörning. Även om bilen har sitt DNA från rallyvärlden och förmodligen bemästrar riktigt tuffa utmaningar är jag absolut inte rätt person för den uppgiften. Med relativt "färsk lapp” i ungdomens bästa dagar finns varken kunskap, förarskicklighet eller “viljan" att äventyra säkerhet och ekipage. Man behöver inte vara titulerad Docent för att förstå bilen besitter goda resurser och en väl beprövad teknik. Dessutom, utöver de intryck och upplevelser själva åkturen för med sig, finns en outtömlig källa av informativ läsning online. Den som vill kan hitta mycket intressant fakta och uttalanden av så väl kritiska journaliser som professionella testförare.
Tillverkningen av Impreza startade år 1992 och är idag inne på sin femte generation. Vid introduktionen salufördes modellen antingen med framhjulsdrift alternativt fyrhjulsdrift. Generation 1, som faktiskt höll i sig omkring nio år, 1992-2000/2001, är förmodligen den kaross som främst förknippas med biltillverkarens framgångsrika rallyera under 90-talet. År 1992 presenterade Subaru WRX konceptet, betäckningen står för “World Rally eXperimental”. Under samma år tillkännagav konkurrenterna Ford och Mitsubishi motsvarande bilmodeller baserade på rally-DNA; Escort Cosworth och Lancer Evolution. Dessa tre bilmodeller blev genast hårdvaluta bland samtliga kategorier licensierade rallyförare på proffs- och amatörnivå. De fyrhjulsdrivna ekipagen i aggressiv framtoning blev även startskottet på en ny våg av “busbilar” och emblemen helgonförklarade bland de yngre entusiasterna. De fyrcylindriga turbo-motorerna med stor utvecklingspotential började attrahera även “under ground” och fick stor genomslagskraft också bland illegala street-racers. Det är hyfsat luddigt att hitta den exakta tidpunkten för premiären av "WRX STI”, kanske för att modellen först släpptes i Japan, men februari år 1994 sägs vara det officiella. STI emblemet är en förkortning av “Subaru Tecnica International” och är en uppgraderad version av WRX. Till en början tillverkades endast 100 bilar per månad i det specifika utförandet. Då togs helt enkelt färdiga WRX bilar direkt från fabrik och en särskild division bytte ut och monterade STI komponenter innan bilarna släpptes till försäljning. Samma år, -94, som en hyllning till Colin McRaes framgångar, släppte Surbaru UK en “limited edition - Series McRae” om 200 enheter i samarbete med Prodrive, ett välkänt tuningföretag i Oxfordshire, England. Dessa jubileumsbilar av Rally Blue kulört numrerades 1-201 då nummer 13 anses vara ett “oturstal". Fyra år senare slår Subaru på stora trumman igen och släpper en jubileumsvariant av WRX STI vid beteckningen “22B STI”. En vacker coupe med widebody, vidareutvecklad motor, särskild insprutning, större turbo och anpassade stötdämpare från Bilstein. Volymökningen från 2.0 till 2.2 liter resulterar i 280hk samt ger upphov till namnet “22B” där B står för Bilstein. Vidare under skalet finner man en uppgraderad koppling, bättre bromsar samt större fälgar i 17”. Utöver de breddade hjulhusen om 80mm syns modifieringar i form av motorhuv, stötfångare och en justerbar vinge. När jag söker bilder online av denna skönhet är det lätt att förstå efterfrågan och bilens värde bland entusiaster. Det sägs att denna “limited edition” om 400 tillverkade exemplar mellan mars - augusti år 1998 såldes slut på omkring 48 timmar.
Med åren följer vidare generationer som alla presenterar olika förbättringar och uppgraderingar. Utseendet förändras och motorerna blir kraftigare. Från generation två introduceras också 6-välxlad manuell låda. När generation tre tar vid år 2007 presenteras även WRX STI i hatchback. Samtidigt kan man läsa artiklar online där skribenter har lite kluven tunga i uppfattningen beträffande “nyhetens behag”. Om man läser mellan raderna förstår man att den ursprungliga “råa varianten” med influens från rallyvärlden har fått ge vika en aning för det lite bekvämare och moderna snitten som ska tilltala en bredare publik. Uppenbarligen är detta inget bekymmer för den Japanska marknaden, under kommande år erbjuds flera special utföranden som bland annat "WRX STI Takumi", "20th anniversary edition", “spec C”, "A-line”, med flera. En specialutgåva som förmodligen de flesta européer känner till är den omtalade Cosworth WRX STI CS400 som byggdes i 75 enheter år 2010. År 2011 tar generation fyra vid och dessa bilar, beteckning “VA”, är det senaste som erbjuds av WRX STI på Subarus meny och saluförs än idag. Av denna modell erbjuds också ett antal special-utgåvor för olika marknader, de flesta i begränsad upplaga. Senaste generationen från år 2016 med beteckningarna GK och GT presenteras ännu inte i WRX STI utföranden, men ryktet säger att det nalkas nya projekt bakom låsta dörrar och prognosen talar för en release i ny tappning runt år 2020.
Det är av den senaste WRX STI (VA versionen) denna provkörning härstammar. Jag har som sagt aldrig själv rattat någon av de föregående årsmodellerna vilket gör det omöjligt att göra någon direkt jämförelse. Min enda bekantskap hittills med bilmodellen har varit boxermotorns karaktäristiska sång från baksätet, men en sak är säker, jag tycker absolut WRX STI lever upp till sin “legendstatus”.
Jag önskar alla entusiaster en trevlig dag och en god inledning på semestern.
Se hela bildpresentationen på www.INSPIRING.se
Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner. Följ direktlänken till denna Facebook-post och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet relaterat till ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.