RUF

© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se

RUF är ett namn som är väl bekant för de flesta motorentusiaster, i synnerhet om man är Porschefantast. Den tyska tuningverksamheten ägs och drivs av familjen RUF. Företaget grundades i Plaffenhausen redan år 1939 av Alois far som då drev Auto RUF som en bilverkstad. Med åren expanderade verksamheten till att även bli en fullservice bensinstation. I början av 50-talet början fadern också intressera sig av bildesign och -konstruktion, vilket resulterade i framtagandet av en egen bussmodell. Ett omfattande projekt som också blev starten på familjens gedigna "bilbyggarkonst". Med åren blev också Alois involverad i verksamheten och hittade sitt stora intresse i sportbilar. Under 60-talet använder han faderns garage till att restaurera Porschebilar som han sedan säljer med god vinst. Efter faderns bortgång år 1974 tar Alois över hela verksamheten och fokuserar helhjärtat på sin stora passion - Porsche. Enkelt uttryckt, år 1975 ser den första riktiga RUF Poschen dagens ljus och verksamheten får ett nytt fokus, att bygga egna bilar med utgång från ett Porche-chassi. Ett koncept som förfinas och utvecklas med åren till att idag vara ett av de mest välrenommerade tuing-företagen i världen. Själv tycker jag den babyblå Rturbon som hade premiär år 2001 med 520hk och en toppfart på dryga 345km/h är lite spännande. Det finns givetvis många snygga verk som lämnat garaget på Mindelheimer Strame 21. Jag hoppas självklart att någon gång få sitta bakom ratten för en provtur, det hade varit ett riktigt privilegie! Någon som har erfarenhet av att rattat en RUF?

Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner. Följ direktlänken till denna Facebook-post och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet relaterat till ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.