Mercedes-Benz E63 AMG
© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se
Ibland förvånar det mig hur vissa modeller kan upplevas "så generösa" i förhållande till priset. Ser man till bilar, som för inte så länge sedan räknades som riktiga lyxåk, har många idag tappat stort i marknadsvärde i förhållande till sitt nypris. Jag har varit inne på samma spår tidigare, "mycket bil för pengarna", i synnerhet för en lite yngre publik som strävar efter lite "effekt & glamour". Men givetvis är det alltid två sidor av ett mynt, att äga och underhålla en något äldre "lyxbil" är inte alltid en smidig historia. Bortsett från service och reparationer får man alltid brottas med de ofrånkomliga utgifterna som skatt och försäkring. Poster som många gånger är "helt bisarra" beroende på en ung ålder och/eller bostadsort. Oavsett är jag lite fascinerad av hur begagnatmarknaden ser ut och vilket brett utbud som finns om man bara tar sig tid och letar. Jag tycker om att vrida och vända på alternativen, jämföra och försöka se olika för och nackdelar. En bil är inte bara "en bil", det är många gånger bland de mest omfattande affärer vi gör, samt att kostnaderna upphör inte bara för att ett köp är genomfört. Att äga en bil är en löpande utgift som kan variera enormt, särskilt om man är oaktsam i sin köring, eller inte tar väl hand om sin bil. Dessutom bär bilägandet med sig fasta kostnader som uppstår av allmänt slitage och underhåll som exempelvis, sommar- och vinterdäck, oljebyten, bromsbelägg, -skivor, med mera. Men allt är relativt, det är givetvis inte bara "mörker" kring bilägandet, det är förstås en enorm njutning att stoltsera bakom ratten på den bil man haft i åtanke sedan avklarat förarprov. Därför tycker jag Mercedes tidigare årsmodeller av E-klass AMG är en bil väl värd att nämna i bloggen. Man ska kanske inte överdriva och söka för långt tillbaka, brytpunkten, tycker jag, är från årsmodell 2006, den version som benämns "W211 mid-generation". Tidigare årsmodeller får jag tyvärr lite "antikrundan" känsla av, i synnerhet när det kommer till interiören, men det får bli en annan diskussion. Jag talar gärna varmt om efterföljande sortiment, särskilt AMG varianten mellan åren 2006 - 2009. Jag säger som i början av inlägget, en E63 AMG är extremt generös i förhållande till marknadsvärdet. Gör man en rejäl efterforskning och hittar ett välvårdat exemplar kan man enkelt förena "nytta med nöje", särkilt om man införskaffar en kombi. Exteriört tycker jag E63 AMG fortfarande hänger med hyfsat, fronten har inte gått helt ur tiden, bland annat finns Xenon strålkastare och 18" fälgar. Interiören är inte heller så tokigt, även om det är långt från dagens moderna koncept med lysdioder/-slingor som kan skifta nyans efter tycke och smak. Här finns en snygg och representativ skinn-inreding, bekväma säten, många gånger med multifunktioner. Det mesta av bekvämligheter och teknik finns att hitta så som farthållare, GPS, färddator, etc., jag tror de flesta bilar i AMG utföranden levereras med riklig utrusning och kanske mycket därtill. Under huven finns en 6.2 liters V8, en resurskälla om 514hk som levererar drivningen till bakhjulen via en 7-stegs automatlåda. När föregångaren, E55 (AMG generation 2), introducerades i slutet av år 2002 titulerades E55, med sina 476hk som "världens snabbaste serieproducerade sedan", så nog borde det finnas potential för att trivas bakom ratten. Personligen skulle jag definitivt välja en kombi, helst i mörk kulör med ljus inredning, om det går att finna.
Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner. Följ direktlänken till denna Facebook-post och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet relaterat till ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.