Honda Civic Type R
© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se
Det ser ut som små bilar har ett stort intresse. Ni är flera som kommenterat inlägget om Focus RS vilket ger en bra fingervisning om vilka bilar som fångar er uppmärksamhet, stort tack! Hela syftet med "bloggen" är att vi tillsammans för en dialog och kan dela kunskap, fakta och erfarenhet. För att vi tillsammans ska nå en bredare kommunikation och välkomna fler in i "samtalen" får ni gärna dela inläggen och "sprida budskapet". 🙏
För att "skaka om ytterligare" letade jag upp en vass konkurrent till den bejublade Focus RS - Civic Type R. Även om detta är ett nybils-exemplar, år 2018, för stax under 400tkr tog det inte många minuter innan jag kände habegäret smyga sig på som en oväntad förkylning. Innan man vet ordet av har man gått igång på alla cylindrar! Tillbakalutad i de bekväma sportstolarna är det lätt att förstå varför denna modell ökat i popularitet. Bilen som den står här, i GT utförande, innebär en rikligare utrustning som standard. På tillverkarens hemsida kan man läsa att GT paketet innehåller bland annat Honda Connect med Garmin navigation, tvåzons klimatanläggning, varningssystem för döda vinkeln (BSI) samt monitor för korsande trafik, parkeringssensorer fram och bak, med mera.. I övrigt är bilens specifikation för Type R relativt omfattande. Personligen tycker jag man får mycket av allt, både teknik och bekvämligheter. Givetvis inte i den utsträckning som hos förnämligare familjebilar, men för en "busbil" i sin kategori är Honda extremt generösa. En detalj, om man jämför med Focus RS av senare årsmodell, då är 19" fälgar hos Ford ett tillval, Type R är försedd med 20" som standard. Hos Ford är parkeringssensor bak ett extraval, (tror inte det finns fram över huvud taget), Honda har både fram- och baksensorer som standard. Men allt detta är kanske "petitesser" i sammanhanget, förmodligen är det körupplevelsen och bilens karaktär som avgör vilken av kandidaterna man slutligen parkerar i sitt garage. Senaste version av Focus RS har en något starkare motor, 350hk kontra Type R med 320hk. Men här kommer det som gör mig lite konfunderad, Type R är fortfarande framhjulsdriven. Ett koncept Ford ändrade med tiden till AWD. Trots detta är det bevisligen möjligt att klocka snabba varvtider på bana, jag läste i ett reportage att Type R bemästrade Nürburgring på tiden 7:43,8 vilket gav bilen titeln "världens snabbaste framhjulsdrivna bil". Prisbilden ser ut att vara ganska lika vid en nybilsaffär, (då bortsett från de personliga extratillbehören). På begagnatmarknaden är det som vanligt med extremare utföranden, då är varje enskild bil en bedömning i sig. Jag hoppas jag får möjlighet att genomföra en närmare provkörning av Civic Type R GT vid tillfälle. Vad är din bedömning av dessa två bilar, lämna gärna en kommentar!
Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner. Följ direktlänken till denna Facebook-post och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet relaterat till ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.