Chevrolet Camaro
© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se
Camaro är en bil som verkligen ändrat skepnad och identitet genom åren. Från introduktionen år 1966, med en relativt låg profil, till dagens nästan futuristiska tappning är modellen nu inne på sin femte generation. Konceptet "Camaro" sägs vara ett strategiskt drag i hopp om att dämpa den då omåttligt populära Ford Mustang. Vid General Motors tillkännagivande av modellnamnet, som först gick under "operation Panther", löd förklaringen "-Camaro är ett vilddjur som bokstavligen äter Mustanger". Gör man en nostalgisk tillbakablick är evolutionen minst sagt påtaglig. Generation 1, mellan år 1967 - 1969, ser ganska tam ut i min mening trots en "396" - 6.5 liters V8 som största motoralternativ. Dock byggdes ett antal exemplar som fick benämning "Yenko Camaro", dessa unika bilar, idag samlarexemplar, sammanställdes av Don Yenko, en berömd Chevrolet-handlare i Pennsylvania. Det är först år 1970, när generation 2 introduceras som bilen får den typiska "bad boy" looken med "fena" baktill och "stripes" på SS modellen. En uppgradering som gör stor succé bland både konsumenter och media. År 1971 får Camaro utnämningen som en av världens "top 10 bilar" av Road & Trucks. Värt att veta, om man söker efter äldre genuina exemplar, är att år 1972 är sista årsmodellen som tillverkades med den stora 396 motorn. Personligen tycker jag det är när generation tre ser dagsljuset år 1982 som karossen får den klassiska "Camaro looken". En aggressivare betoning med ny front och fyra lyktor. Under skalet finns också en hel del förändringar, bland annat elektronisk insprutning, fyrstegad automatlåda, 16" fälgar, med mera. Dessutom lyckades fabriken banta hela kalaset med dryga 200kg vilket gav bilen avsevärt bättre prestanda. Tre år senare, år 1985, lanserades benämningen IROZ-Z, en förkortning av "International Race Of Champions". Med influenser från den amerikanska racingserien uppdraperades bland annat fjädring samt bränsleinsprutning TPI "Tuned Port Injecton". År 1983 är det dags för generation 4 och de något rundare formerna börjar göra comeback. Nu introduceras också modellen i cabriolet utförande. Personligen tycker jag klassiska "Targa" är betydligt "häftigare", men det är en smakfråga. En av de större uppgraderingarna är också alternativet 6-växlad manuell låda, ABS bromsar som standard, samt 17" hjul som extraval. Den femte generationen, eller som jag kallar modellen "Transformers varianten", blev efter en lång introduktion verklighet år 2010. Här om något har designteamet fallit tillbaka i gamla hjulspår och återupplivat de svulstiga formerna. Men även bakom fasaden fick Camaro ett modernare koncept. Utöver kosmetiska nyheter som xenon strålkastare och 20" fälgar kunde bilen levereras med nya LS3 motorn om 426hk i kombination med 6-växlad manuell som kraftfullaste alternativ. Oavsett alla nymodigheter är det presentationen av årsmodell 2012 som får mig att gnugga händer med ett brett leende, det är då som Camaro går att beställa med LSA 6.2 liters V8 kompressorvariant om 580hk. Då är det överkomligt att ratta en "pippigul bumblebee" om man har täckning under huven. Egentligen skulle man kunna säga att det är först år 2016 som Camaro får sitt riktiga erkännande. Det är med introduktionen av generation 6 som Chevrolet siktar på en riktigt succémodell inför Camaro-bilens 50 års jubileum. Nu tillverkas bilen med 70% komponenterna unika endast för modellen. Generation 6 uppgraderas vartefter med detaljer som bland annat Brembo bromsar, 8-stegs automatlåda som år 2017 ersätts av en ny 10-stegs automatlåda i samband med introduktionen av den kompressormatade ZL1 motorn om 650hk. År 2018 erbjuds även ZL1 1LP performance paket som omfattar bättre aerodynamik, ställbara stötdämpare, med mera. Det nya tillvalspaketet reducerar även vikten med omkring 27kg vilket har stor påverkan om man jagar låga siffror. Här i kupén på detta nybils-exemplar kan man riktigt känna hur det moderna konceptet tagit över. De svarta skinnsätena med vita inslag är förvisso snygga och passar bra i kombination med bilens vita exteriör. Men jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till "färgslingor" som ringlar sig dekorativt längs bilen interiör. Även om det går att välja mellan 24 olika färger har jag svårt för att se tjusningen av "dekorljus" i en bil vars ursprungliga design och uppgift är att "äta Mustanger". Jag hade nog föredragit en lite "tuffare" framtoning. Oavsett, Camaro är en bil med god prestanda för sin prisklass. Denna bil, årsmodell 2018, V8, 453hk, 0-100 på 4,4 sekunder, samt en toppfart på 290km/h. Allt för ca 450tkr. Vad är din reflektion över denna legendariska bilmodell? Lämna gärna en kommetar.
Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner. Följ direktlänken till denna Facebook-post och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet relaterat till ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.