PHOTOHEADLINES.se

View Original

Audi RS6

© Text & Photo by MarcusCarBlogg - ChrizPhotography.se

Enkelt sagt, det känns lite som Mercedes blev först med att ta över stafettpinnen från BMW när det gäller att serieproducera en muskulös familjekombi. I och med att M5 upphörde tillverkas i kombiutförande (fram till år 2005) när E34 gick ur tiden passade Mercedes på att presentera E55AMG som ny kandidat i ligan. Med sina 354hk höll Mercedes konkurrenterna i backspegeln fram till år 2002 då Audi täckte av sitt nya vapen RS6. Den första generationen C5 släpptes med en V8 försedd med dubbelturbo som gav 450hk via en 5-stegs tiptronic automatlåda. Två år senare släpptes även en begränsad utgåva om 999 exemplar med benämningen RS6Plus. Dessa fick en mer omfattande utrustning som standard och levererades med en något uppgraderad motor om 480hk. År 2005 armbågade sig BMW åter in på arenan med en ny version M5 kombi - E61. Nu med ett rejält lyft under huven på dryga 500hk för att åter erövra kronan. Med en 7-växlad SMGIII låda i symbios med den omtalade V10 motorn skapades stora rubriker och pressen ansåg E61 nu vara "herre på täppan". Men efter tre år hänger stafettpinnen åter löst och frågan är om inte Audi lyckan återta ledarposition i samband med presentationen av "Typ 4F" på Frankfurt Motor Show. År 2008 släpptes C6, generation två. Nu tog teknikerna i rejält och klämde in den beryktade V10 motorn på 579hk. Växellådan uppdraperades till en 6-växlad tiptronic. Samtidigt offentliggjorde Audi att endast 8.000 bilar skulle tillverkas, varav 6.500 i Avant utförande (kombi). Efter säljsuccén tillkännagav Audi under slutet av år 2012 att en ersättare låg i pipeline. Den tredje generationen, C7, släpptes år 2013 och fick ett "hjärta" på 4.0 liter. En något lättare och kompaktare V8 än sin föregångare. Även denna med dubbelturbo. Effekten blev 560hk, men den stora uppgraderingen blev den 8-växlade tiptronic automatlådan. Med åren blev listan av standard-utrusting allt längre parallellt med möjligheterna för extra tillval. Vad blir nu nästa steg, spekulationerna är många och det finns mycket att läsa på Internet om smygbilder etc.. Jag överlåter den biten åt andra, jag håller mig till det som finns tillgängligt idag. Som här, en självsäker version av 2018 års modell klädd i vitt på snygga 21" fälgar. Jag kan inte annat än gratulera den som blir dess nya ägare. Vem vet, kanske detta är ett av de sista exemplaren av nuvarande generation. Vilken är din favoritkulör på RS6? Posta gärna en kommentar!

Delta gärna i samtalet, låt oss höra dina tankar och reflektioner. Följ direktlänken till denna Facebook-post och bidra till en intressant dialog. Varje kommentar är varmt välkommen där du framför kunskap och erfarenhet relaterat till ämnet/inlägget. Hela tjusningen med ett digitalt nätverk är att alla ska kunna delta, tycka och diskutera.

See this content in the original post